» Blog » DDGF: RPGi a stres
16-06-2012 23:26

DDGF: RPGi a stres

W działach: RPG, Plane przedstawia, Prze-, Życie | Odsłony: 4

DDGF: RPGi a stres
Witajcie!

Dzień Darmowych Gier Fabularnych to przede wszystkim święto mięcha, contentu, gotowych gier i przygód, ale ja chciałbym z jego okazji podzielić się z Wami czymś nieco innym – projektem badań psychologicznych nt. wpływu RPGów na poziom stresu w życiu. Pisałem go w tym semestrze na zajęciach z metodologii badań psychologicznych* i wyszedł całkiem nieźle, więc moim zdaniem warto, by ujrzał światło dzienne.

Choć jestem z niego zadowolony, projekt ma parę wad wynikających z mojej nikłej na razie wiedzy o psychologii (1. rok). Przede wszystkim wpływ na poziom stresu to nie najciekawsze, co moim zdaniem można badać w związku z RPGami – o wiele bardziej pasjonująca wydaje mi się kwestia zmian (lub ich braku) w postawach, umiejętnościach, wiedzy o świecie... owszem, w badaniu zgodziłem się ze Scobinem (tam: Stanisław Krawczyk) powątpiewającym w takie właściwości RPGów jako takich, ale wierzę też, że można pisać scenariusze i prowadzić tak, by gracze jednak wynosili z tego dodatkowe korzyści (Staszek zresztą też to przyznał). Na zaprojektowanie takiego badania brakuje mi jednak wiedzy – o psychologii jakości życia, psychologii rozwojowej czy peda- lub andragogice. Być może ktoś z Was podsunie mi pomysł na ciekawsze badanie i naprowadzi na trop tego, co powinienem wiedzieć, by je przeprowadzić?

Tak czy siak, zapraszam do lektury. Żargonu badawczego jest mało i chyba można domyślić się jego znaczenia z kontekstu, a zresztą jeżeli samo badanie Cię nie interesuje zawsze możesz poprzestać na Wstępie, w którym spróbowałem stworzyć dobrą definicję RPG i wyjaśnić, co ono daje ludziom, a czego nie.

Badanie można pobrać stąd.

Osobom zainteresowane tematem gorąco polecam książkę Szei Gry Fabularne – nowe zjawisko kultury masowej, która trochę się co prawda zestarzała, ale pomysły i spostrzeżenia z niej wciąż są bardzo interesujące.



*Prowadzonych na UŚ przez mgr Anetę Kałmuk.

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.