» Blog » Czym jest RPG?
30-05-2010 16:36

Czym jest RPG?

W działach: RPG | Odsłony: 4

Właśnie napisałem maila do Stowarzyszenia Dzieciom Będzina w sprawie rozkręcenia tam kółka RPG. Przy okazji musiałem wyjaśnić, czym właściwie są erpegi - nie każdy przecież musi to wiedzieć.
Dzięki temu mogłem zastanowić się, czym właściwie jest dla mnie moje hobby. Być może zainteresuje Was, do jakich wniosków doszedłem - poniżej umieszczam tekst tego wyjaśnienia. Spora część to banały, ale może ktoś znajdzie wśród nich coś ciekawego. Z góry zaznaczę, że pod żadnym pozorem nie uważam tego wyjaśnienia za wyczerpujące wszystkie możliwości RPGów - jak napisałem w mailu parę linijek dalej:
...da się grać części powyższych założeń (np. rzutów kością określających sukces), po prawdzie są one nie tyle uniwersalnymi zasadami wszystkich gier fabularnych, co raczej zbiorem tych reguł, według których najczęściej gram i w których mam największe doświadczenie.
 
Miłej lektury!
 
 
 
 
Na początek wyjaśnię może, czym właściwie są gry fabularne (zwykle zwane po prostu 'erpegami', od angielskiego Role-Playing Games). To zabawa łącząca elementy gry komputerowej i teatru, w której każdy gracz wciela się w wymyśloną postać, zamieszkującą świat gry. tym 'światem' może być cokolwiek - nasza Ziemia, tolkienowskie Śródziemie, galaktyka Gwiezdnych Wojen, jeden z licznych światów wymyślonych specjalnie na potrzeby gier fabularnych czy nawet miejsce stworzone na potrzeby jednej, konkretnej gry. Gracze decydują, co robią ich postaci (czasami robiąc to samemu, czasami tylko opisując) - a mogą one robić cokolwiek, co 'rzeczywiście' były by w stanie zrobić.
    Gra nie polega jednak tylko na aktorstwie. Jeden z graczy jest bowiem Narratorem, decydującym, co dzieje się z resztą świata. Narrator nie tylko decyduje, jak świat i jego mieszkańcy reaguje na działania graczy, ale ma też za zadanie dostarczyć sesji (tak nazywa się pojedyncza rozgrywka) fabuły - wydarzeń, w które wciągnięte zostaną postaci. Fabułą może być pościg za przestępcą, start postaci w wyborach, wyprawa do amazońskiej dżungli czy walka z Darthem Vaderem.
    Tu właśnie pojawia się podobieństwo do (dobrych) gier komputerowych - przebieg fabuły nie jest do końca ustalony, jej rozstrzygnięcie zależy od wyborów graczy i umiejętności ich postaci. Postaci posiadają tzw. statystyki, określające, w czym są dobre, a w czym nie (istnieje wiele sposobów opisania postaci statystykami - zaprojektowanych tak, by postaci wszystkich graczy były równo uzdolnione). By opowieść stała się jeszcze bardziej nieprzewidywalna, statystyki nie mówią do końca, co może zrobić postać - zamiast tego określają, jaką ma szansę na powodzenie w danej dziedzinie. By ostatecznie ustalić, czy jakieś działanie się udało, rzuca się kostką - lecz to, jaki wynik będzie uznawany za sukces, zależy od statystyk postaci i im jest ona lepsza, tym więcej ma szans na szczęśliwy rzut.
    Jeżeli graczowi nie uda się zbyt wiele rzutów lub po prostu podejmie złe decyzje, może 'przegrać' - nie osiągnąć celu fabuły. Złodziej ucieknie, wybory wygra ktoś inny, wycieńczony chorobami podróżnik będzie musiał wycofać się z Amazonii, a Darth Vader wygra i uwięzi przeciwnika. Czemu uwięzi, nie zabije? Bo to nie było by fajne - po prostu. Porażka nie powinna wiązać się z wypadnięciem z gry, tylko z postawieniem przed graczem nowych trudności. Dzięki temu, tak naprawdę wynika z niej jeszcze więcej zabawy i żaden gracz nie czuje się naprawdę przegrany.

Komentarze


~K.D.

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Interesujace. Daj znac co odpowiedza.
30-05-2010 23:48
Noth
   
Ocena:
0
To jest Będzin koło Dąbrowy Górniczej?
31-05-2010 06:05
Planetourist
   
Ocena:
0
Czy jak kto woli, koło Sosnowca :)
31-05-2010 16:42
Khaki
    Video
Ocena:
0
Ja polecam puścić im video z przykładem sesji.

Oto moja propozycja: http://khakiplaygame.blogspot.com/ p/co-to-jest-rpg.html
31-05-2010 19:43
Noth
   
Ocena:
0
Jesteśmy ziomkami :D.
31-05-2010 21:58

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.